6 Νοε 2008

Μια συνέντευξη για τα social media


Το knowhow.gr μου ζήτησε να απαντήσω σε 4 ερωτήσεις για την ελληνική μπλογκόσφαιρα και τα social media στην Ελλάδα. Παρακάτω διαβάστε τις απαντήσεις μου.

1. Ποια είναι η εικόνα που έχετε εσείς για τα ελληνικά social media σήμερα;

Πριν απαντήσω στην ερώτηση σας, θα ήθελα να πω πως θα ήταν μεγάλη κουβέντα να συζητήσουμε αν υπάρχουν πραγματικά social media στην Ελλάδα και ποια είναι, τουλάχιστον έτσι όπως τα αντιλαμβάνεται ο υπόλοιπος κόσμος και κύρια η Αμερική. Δεν θα ενδώσω όμως στον πειρασμό, για να μην καταχραστώ τον χώρο σας. Αυτή τη στιγμή έχω μια εικόνα σχεδόν απόλυτης στασιμότητας, τουλάχιστον στο χώρο του πολιτικοκοινωνικού “ιστολογείν” που εμένα με ενδιαφέρει. Στασιμότητας που ακολουθεί τη γενικότερη στασιμότητα και τα αδιέξοδα της ελληνικής κοινωνίας. Το ανασφαλές από κάθε άποψη περιβάλλον της πραγματικής κοινωνίας έχει αντίκτυπο και στην “κοινωνία του διαδικτύου”. Μεμονωμένες θετικές πρωτοβουλίες δεν μπορούν προς το παρόν να αλλάξουν αυτή την εικόνα. Μια και η σημερινή μέρα είναι ξεχωριστή για την παγκόσμια κοινότητα με την εκλογή Ομπάμα στις ΗΠΑ, ας μελετήσουμε εμείς οι Έλληνες bloggers την συμβολή των αμερικανικών social media σε αυτή την εκλογή σε βάθος και απευθείας από τις πηγές και νομίζω πως θα αποκομίσουμε χρησιμότατα συμπεράσματα για το μέλλον.

2. Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής μπλογκόσφαιρας, αλλά και γενικότερα των social media στην Ελλάδα;

Η ελληνική μπλογκόσφαιρα βρίσκεται ακόμη στη νηπιακή της ηλικία, περνάει θα έλεγα τις παιδικές αρρώστιες και τις περνάει βαριά γιατί τρέχει να προλάβει. Οι συζητήσεις περί ανωνυμίας, η επίμονη από κάποιους προσπάθεια να συνδεθούν τα social media με τη συμβατική δημοσιογραφία, οι θεωρίες περί δημοσιογραφίας των πολιτών και δεοντολογίας των blogs και συνάμα η πρόθεση της εξουσίας να βάλει αυτή κανόνες στο χώρο, πέρα από το ότι είναι θέματα που στον υπόλοιπο κόσμο έχουν απαντηθεί εδώ και καιρό ξεκάθαρα μέσα από την διαδικασία της αυτορρύθμισης της διαδικτυακής κοινότητας, παρασύρουν την ελληνική κοινότητα του διαδικτύου σε μια ατέρμονη κουβέντα χωρίς αποτέλεσμα. Φυσικό επακόλουθο αυτής της κατάστασης είναι η έλλειψη πραγματικής δικτύωσης των πολιτών που χρησιμοποιούν τα social media, κάτι που αποτελεί τον ορισμό της ύπαρξης τους. Η ελληνική μπλογκόσφαιρα “επικοινωνεί” και “πληροφορεί”, αλλά το στοιχείο του ουσιαστικού και αποτελεσματικού διαλόγου λείπει ακόμη. Και φυσικά χωρίς διάλογο και σύνθεση απόψεων δεν υπάρχει και αποτέλεσμα, δηλαδή δράση που είναι το κύριο ζητούμενο κατά τη γνώμη μου.

3. Πώς βλέπετε να ανταποκρίνεται το κοινό στις προσπάθειες των Ελλήνων bloggers;

Το κοινό έμαθε για τους bloggers και τα blogs κατά κύριο λόγο μέσα από τα συμβατικά ΜΜΕ. Επομένως ανταποκρίνεται, τουλάχιστον μέχρι σήμερα με βάση την εικόνα που αυτά του δίνουν. Και βέβαια η εικόνα αυτή δεν είναι πάντοτε αντικειμενική, αντίθετα θα έλεγα ότι κύρια μετά τις τελευταίες βουλευτικές εκλογές είναι “έξυπνα” αρνητική. Στην ελληνική blogoκοινότητα κυριαρχούν σήμερα - γιατί κάποιοι έτσι θέλουν - από τη μια γνωστοί ή και λιγότερο γνωστοί δημοσιογράφοι - bloggers και από την άλλη φαινόμενα τύπου Press-gr. Η ταχεία διάδοση της ευρυζωνικότητας και η άμεση επαφή των πολιτών-χρηστών απευθείας με τα νέα μέσα είναι προφανές ότι σταδιακά θα αλλάξει αυτή την εικόνα. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει και οι ίδιοι οι bloggers να αποκτήσουν πραγματική κοινωνική ταυτότητα και να χρησιμοποιούν το blog για να λένε τη δική τους γνώμη και να πολλαπλασιάζουν την πληροφορία που γεννιέται από τους ίδιους τους πολίτες και τα δίκτυα τους και όχι να αναπαράγουν απλά την είδηση των συμβατικών ΜΜΕ. Το ζητούμενο είναι κατά πόσο η τριβή των πολιτών -χρηστών με τα social media θα τους δώσει την πληροφορία και τα εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να συμμετέχουν ενεργότερα στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι. Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας….

4. Ποια προβλέπετε ότι θα είναι η εικόνα των ελληνικών social media μέσα στην επόμενη διετία;

Θεωρώ πως η εικόνα αυτή θα είναι άμεσα εξαρτημένη από τη γενικότερη εικόνα της κοινωνίας. Και αυτό με κάνει να μην είμαι και πολύ αισιόδοξος. Πιστεύω πως σημαντικό ρόλο στη βελτιωση της εικόνας θα παίξει το κατά πόσο το πολιτικό σύστημα, τα κόμματα, οι κοινωνικοί φορείς και οι κινήσεις πολιτών θα αποδεχτούν το σημαντικό ρόλο του διαδικτύου και των social media.Πρωτοβουλίες που υπήρξαν την τελευταία διετία ήταν επιδερμικές και προσδοκούσαν πρόσκαιρο όφελος. Ιστολόγια πολιτικών ή υποστήριξης πολιτικών ανοίγουν και κλείνουν κάθε μέρα χωρίς ουσία και περιεχόμενο, αναπαράγοντας μόνο κομματικές ανακοινώσεις. Ιστολόγια φορέων της κοινωνίας των πολιτών αναλίσκονται σε καμπάνιες συλλογής υπογραφών και ανακοινώσεις εκδηλωσεων και δεν έχουν επαφή με τα πραγματικά κοινωνικά κινήματα. Μεμονωμένες προσπάθειες και εξάρσεις όπως η περυσινή για τις φωτιές στην Πελοπόννησο δημιουργούν έναν “σημειακό θόρυβο” αλλά δεν έχουν συνέχεια. Άλλες όπως το κίνημα για το λιθάνθρακα περιορίζονται στην αντίδραση και την καταγγελία. Τα ελληνικά social media θα βελτιώσουν την εικόνα τους αν αποκτήσουν ισχυρά χαρακτηριστικά δικτύωσης, διαλόγου και προτάσεων, προτάσεων που θα επιχειρούν να δώσουν λύσεις στα καθημερινά προβλήματα των πολιτών. Με απλά λόγια το ζητούμενο είναι να γίνουν τα νεα μέσα ουσιαστικό και καινοτόμο εργαλείο συμμετοχής και ανατροπών. Μπορούμε να το πετύχουμε αυτό και στην Ελλάδα? Δεν ξέρω αν μπορούμε, είμαι όμως βέβαιος ότι πρέπει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: