Ένα ενδιαφέρον σχόλιο - απάντηση σε σχόλια αναγνωστών αναρτήθηκε σήμερα στο ιστολόγιο του ΒΒ, σαν απάντηση στην κριτική ότι , μετά το εκλογικό αποτέλεσμα, " πολλοί από το λεγόμενο «παλιό ΠΑΣΟΚ» έσπευσαν να δηλώσουν τη στήριξή τους στο πρόσωπό του" (εγώ φυσικά οφείλω να διορθώσω αυτη την αρχική θέση , ότι δεν αναφέρονται ως "παλιό" αλλά ως "βαθύ" (βλ. Νεονάκης κλπ) ΠΑΣΟΚ. Και απαντάει ο ΒΒ :
Κατ' αρχήν έχει ενδιαφέρον ο παραλληλισμός του κόμματος με την εκκλησία. Πέρα απο τις γνωστές θέσεις του ΒΒ περί τα εκκλησιαστικά, θεωρώ εξαιρετικά παλαιοκομματικό έως πολύ συντηρητικό να παρομοιάζεις , έστω και μεταφορικά, το κόμμα - ένα προοδευτικό πολιτικό κόμμα - με την εκκλησία. Ένα χώρο δηλαδή σιωπηλών και ταπεινών ανθρώπων , ένα χώρο μονολιθικής θρησκευτικής λατρείας, ένα χώρο που από τη στιγμή που εισέρχεται κανείς, δεν αμφισβητεί τίποτα απολύτως. Τι σχέση μπορεί να έχει ένας τέτοιος χώρος με ένα χώρο πολιτικής ζύμωσης και διαλόγου, με ένα χώρο που εξ ορισμού πρέπει να υπάρχει η αμφισβήτηση αλλά και ο σεβασμός στη διαφορετική άποψη ? Τι σχέση μπορεί να έχει ακόμη και με αυτό που περιγράφει στην επόμενη παράγραφο ο ίδιος ο ΒΒ?
Αλλά ας δούμε πως περιγράφει ο ΒΒ το ΠΑΣΟΚ του:
Πλήρης αντίφαση με την πρώτη φράση , αλλά και μια αντίληψη για ένα σύγχρονο προοδευτικό σοσιαλιστικό κόμμα , άχρωμο, άοσμο και "από όλα". Μια κλασσική συντηρητική αντίληψη ενός πολιτικού που δεν δεσμεύεται σε τίποτα για χάριν της νομής της εξουσίας. Και βέβαια μια αντίληψη χωρίς κανενός είδους πολιτικό στίγμα, που το μόνο της χαρακτηριστικό είναι πως εμπεριέχει σαφή εμπάθεια προς το σημερινό Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ. Και τέλος μια αντίληψη που αγνοεί τους πολίτες, τη μαγιά δηλαδή της ύπαρξης ενός σύγχρονου ανοιχτού κόμματος , αφού θεωρεί ότι στο ΠΑΣΟΚ υπάρχουν μόνο στελέχη.
Αναρωτιέμαι ... έχει καταλάβει τελικά έστω ελάχιστα ο Βαγγέλης Βενιζέλος γιατί έχασε το ΠΑΣΟΚ? Και ακόμη ... έχει καταλάβει ότι αυτή τη λογική του "αντιπολιτευόμαστε αριστερότερα και κυβερνάμε δεξιότερα" οδηγεί μαθηματικά και στην επόμενη ήττα?
" Όταν ανοίγει η εκκλησία, μπαίνουν πολλοί να ανάψουν κερί! Αυτό δεν σημαίνει ότι γίνεται έλεγχος αμαρτιών, ή ότι δίδεται άφεση αμαρτιών. ..."
Κατ' αρχήν έχει ενδιαφέρον ο παραλληλισμός του κόμματος με την εκκλησία. Πέρα απο τις γνωστές θέσεις του ΒΒ περί τα εκκλησιαστικά, θεωρώ εξαιρετικά παλαιοκομματικό έως πολύ συντηρητικό να παρομοιάζεις , έστω και μεταφορικά, το κόμμα - ένα προοδευτικό πολιτικό κόμμα - με την εκκλησία. Ένα χώρο δηλαδή σιωπηλών και ταπεινών ανθρώπων , ένα χώρο μονολιθικής θρησκευτικής λατρείας, ένα χώρο που από τη στιγμή που εισέρχεται κανείς, δεν αμφισβητεί τίποτα απολύτως. Τι σχέση μπορεί να έχει ένας τέτοιος χώρος με ένα χώρο πολιτικής ζύμωσης και διαλόγου, με ένα χώρο που εξ ορισμού πρέπει να υπάρχει η αμφισβήτηση αλλά και ο σεβασμός στη διαφορετική άποψη ? Τι σχέση μπορεί να έχει ακόμη και με αυτό που περιγράφει στην επόμενη παράγραφο ο ίδιος ο ΒΒ?
Αλλά ας δούμε πως περιγράφει ο ΒΒ το ΠΑΣΟΚ του:
" ... Εγώ θέλω και μπορώ νομίζω, να εκφράσω το μεγάλο, πλειοψηφικό και νικηφόρο ΠΑΣΟΚ. Εκεί μπορούν να συνυπάρχουν πάρα πολλοί, όχι όμως ασύντακτα. Να συνυπάρχουν πολιτικά, με ιδεολογικό στίγμα, με ταυτότητα, με πολιτικό πρόγραμμα, με δημοκρατικές διαδικασίες και με δίκαιη αντιμετώπιση όλων των στελεχών, χωρίς αποκλεισμούς, χωρίς παραγοντισμούς, χωρίς νεποτισμούς, χωρίς οικογενειοκρατίες. Να νιώσουν όλοι ότι μετέχουν κάπου, ότι έχουν πολιτική άποψη."
Πλήρης αντίφαση με την πρώτη φράση , αλλά και μια αντίληψη για ένα σύγχρονο προοδευτικό σοσιαλιστικό κόμμα , άχρωμο, άοσμο και "από όλα". Μια κλασσική συντηρητική αντίληψη ενός πολιτικού που δεν δεσμεύεται σε τίποτα για χάριν της νομής της εξουσίας. Και βέβαια μια αντίληψη χωρίς κανενός είδους πολιτικό στίγμα, που το μόνο της χαρακτηριστικό είναι πως εμπεριέχει σαφή εμπάθεια προς το σημερινό Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ. Και τέλος μια αντίληψη που αγνοεί τους πολίτες, τη μαγιά δηλαδή της ύπαρξης ενός σύγχρονου ανοιχτού κόμματος , αφού θεωρεί ότι στο ΠΑΣΟΚ υπάρχουν μόνο στελέχη.
Αναρωτιέμαι ... έχει καταλάβει τελικά έστω ελάχιστα ο Βαγγέλης Βενιζέλος γιατί έχασε το ΠΑΣΟΚ? Και ακόμη ... έχει καταλάβει ότι αυτή τη λογική του "αντιπολιτευόμαστε αριστερότερα και κυβερνάμε δεξιότερα" οδηγεί μαθηματικά και στην επόμενη ήττα?
4 σχόλια:
stefan,
αν πάρω χαμπάρι ότι φηφίζω για την επανένταξη Τσοβόλα ή για να μην στεναχωρήσω τον Κατσιφάρα ή έστω για να κάνει εισητήρια η ταινία της Μαλέα, θα πληγωγθώ πολύ, στο λέω...
Ο ΓΑΠ δεν χρειάζεται να πει τίποτε παρόμοιες με αυτές του ΒΒ αηδίες. Αρκεί να παράγει σημαντικά πολιτικά γεγονότα μέχρι τις 11/11. Η ερμηνεία περί αριστερρής στροφής, επιμένω, είναι λάθος.
Πιστεύω αντίθετα ότι ο διαχειριστικός "εκσυγχρονισμός" χρειάζεται φρέσκο, ιδεολογικό περιεχόμενο.
και μια απορία:
Άκουσα πολλά αυτές τις μέρες περί Σημίτη και 2004. Αλλά έχω καλή μνήμη και διαβάζω προσεκτικά εφημερίδες κάθε μέρα. Η εικόνα μου είναι ότι από το 2002 και μετά η πίεση από το ΔΟΛ κυρίως και άλλους, αλλά και από τον ΓΑΠ, ήταν ασφυκτική στο Σημίτη να παραιτηθεί με αυτόν ακριβώς τον τρόπο: να δώσει το δαχτυλίδι. Πολλοί μιλούν -θα το έχεις ακούσει ίσως- για συμφωνία που κλείστηκε το 1996 στο Καστρί... Ο Σημίτης προσπάθησε να πάει ο ίδιος στις εκλογές το 2004, αλλά δεν τον άφησαν...ίσως γιατί είχαν πειστεί ότι θα κέρδιζαν (σαν τον ΒΒ σήμερα, ας πούμε...)
Σε κάθε περίπτωση νομίζω ότι η στιγμή είναι πολύ κρίσιμη για όλους και κυρίως για την επιβίωση του προοδευτικού ΠΑΣΟΚ.
@degreece
για το πρώτο συμφωνούμε απόλυτα , ΜΑ ΑΠΟΛΥΤΑ. Θα το επεξέτεινα λέγοντας ότι καλό θα είναι να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε την 12/11 και να προτείνουμε για την επόμενη μέρα, γιατί η 11/11 μοιάζει (πια) δεδομένη. Εγω έχω αρχίσει να το κάνω πριν τις εκλογές.
Δεν έχει νόημα να μιλάμε για αριστερά και δεξιά (ο ΒΒ και καποιοι άλλοι το κάνουν συστηματικά) όταν έχουμε χάσει εντελώς τον ... μπούσουλα στην πολιτική.
όσο για την απορία : δεν τα πάω καλά με τις "συνωμοσίες" γενικώς.
Δεν είμαι αμερόληπτος και έτσι νομίζω ότι πρίν τοποθετηθώ οφείλω να ανοίξω τα χαρτιά μου. Αντιπαθώ τον Βενιζέλο και δεν τον εκτιμώ ως πολιτικό, συμπαθώ τον Γιώργο αλλά δυστυχώς ούτε αυτόν εκτιμώ πολιτικά και αν είχε βάλει υποψηφιότητα κάποιος από την ομάδα των 5 που συντρώγουν συχνά-πυκνά (π.χ. Πάγκαλος), θα τον στήριζα ανοικτά και με πάθος.
Ας περάσω λοιπόν στην ουσία και σε ένα σχόλιο για τα όσα περί εκκλησίας διάβασα:
1. Είναι γνωστό ότι εκτός από τον Βενιζέλο και ο Γιώργος έχει κρατήσει αποστάσεις από την απόσυρση του θρησκεύματος από τις ταυτότητες.
2. Ο πρόεδρος αρκετές φορές έχει εμφανιστεί σε διάφορα κανάλια να εκλησιάζεται. Και μάλιστα όχι μόνο αυτό. Τον έχουμε δει να ανάβει κεράκι, να ασπάζεται το παπαδαριό κ.ο.κ.
3. Ο Γιώργος έχει επισκευτεί τον αρχιεπίσκοπο πάρα πολλές φορές και έχει κάνει τον Καρατζαφέρη να ζηλέψει. Σε πολύ τακτά χρονικά διαστήματα έχουμε δει στα κανάλια συναντήσεις των 2 ανδρών.
Αυτά για να είμαστε δίκαιοι. Πάντως, για να μην παρεξηγηθώ μεταξύ των 2 προτιμώ τον Γιώργο, γιατί πιστεύω πως είναι λιγότερο ευεπίφορος στον παλαιοκομματισμό και περισσότερο ανοικτός σε νεωτερικές και επι της ουσίας προοδευτικές ιδέες.
@ανωνυμο
εγω δεν έκρινα τον (θρησκευόμενο ή μη) άνθρωπο ΒΒ (και προφανώς αντιστοιχα τον ΓΑΠ). Εγω έκρινα ένα πολιτικό σχόλιο - θέση. Και το θέμα μου δεν ήταν η σχέση εκκλησίας - κράτους , αλλά το κόμμα.
Μην μπερδεύουμε πραγματα.
Για δε τη θέση ΓΑΠ περί κόμματος και εκκλησίας παραπέμπω στο papandreou.gr.
Δημοσίευση σχολίου