26 Μαρ 2009

Κρίσιμη μάζα part 2

Είδατε το χθεσινό video? Αν όχι , κάντε τον κόπο αξίζει!

Την Κυριακή λοιπόν τα ποδήλατα θα καταλάβουν το Ναύπλιο! Τα ποδήλατα θα μποτιλιάρουν την κυκλοφορία, θα ακινητοποιήσουν τα αυτοκίνητα, θα περικυκλώσουν πλατείες, σχολεία, δημαρχείο, λιμάνι και όλες τις γειτονιές της πόλης. Τα ποδήλατα θα δημιουργήσουν την κρίσιμη μάζα * στο "σταυροδρόμι των αδιεξόδων" αυτής της πόλης, την κρίσιμη μάζα που θα κόψει την "κυκλοφορία" της αδράνειας και της απαξίωσης και δημιουργήσει τη "διάβαση" σε μια πιο ανθρώπινη πόλη.

Πρέπει να είμαστε πολλοί την Κυριακή το πρωί!

Έχει σημασία να είμαστε πολλοί! Ας ξεπεράσουμε ενδοιασμούς του τύπου "ποιος το κάνει" και "γιατί το κάνει" κι ας δώσουμε το παρόν όλοι, συν γυναιξί και τέκνοις! Και αυτή τη φορά, όπως και σε κάθε εκδήλωση τέτοιου είδους, θα προσπαθήσουμε να μην είναι απλά μια διαμαρτυρία, αλλά μια θετική πίεση προς την τοπική κοινωνία και την τοπική εξουσία να αφυπνιστούν, μια θετική πίεση με συγκεκριμένες προτάσεις και διάλογο. Έναν διάλογο, την ποιότητα του οποίου εγγυάται και η παρουσία του Θάνου Βλαστού.

Έχω γράψει πριν 9 μήνες τις απόψεις μου για το τι θα μπορούσε να γίνει στην πόλη μας για το ποδήλατο. Έγραφα τότε :

" Ήθελα να ήξερα πως είναι δυνατόν να τα καταφέρνουν πόλεις σαν τη Λάρισα, την Καρδίτσα, το Μεσολόγγι, ακόμη και την Κω και να μην τα καταφέρνει το Ναύπλιο και το Άργος και η ευρύτερη περιοχή. Δεν καταλαβαίνω γιατί φτιάξαμε πρόσφατα νέο οδικό άξονα προς τη Ν.Κίο κατά μήκος της παραλίας και δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε και έναν ποδηλατόδρομο μέσα σε μια εξαιρετική διαδρομή που περνάει μέσα από προστατευόμενο υδροβιότοπο. Δεν καταλαβαίνω γιατί στον οδικό άξονα που συνδέει το Άργος με το Ναύπλιο, που είναι πλέον ένας κατ' εξοχήν εμπορικός δρόμος με ταχύτητα 50 χιλιόμετρα, δεν μπορούμε να φτιάξουμε ποδηλατόδρομο και από τις δύο πλευρές, που θα εξυπηρετεί πολλούς που εργάζονται σε αυτό το δρόμο αλλά, προπάντων πολλούς μαθητές, που πηγαίνουν στα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία (και στο άμεσο μέλλον και στο Πανεπιστήμιο) κατά μήκος του δρόμου. Δεν καταλαβαίνω γιατί το ίδιο δεν μπορεί να συμβεί και στο δρόμο ΄Αργους - Μηκυνών και Αργους - Νέας Κίου. Δύο διαδρομές που επίσης λατρεύουν οι τουρίστες, αλλά και πολλοί κάτοικοι του Αργους που κατεβαίνουν στην παραλία τώρα το καλοκαίρι. Δεν καταλαβαίνω γιατί το ίδιο δεν μπορεί να γίνει από Ναύπλιο προς Δρέπανο και Ασίνη! Όλες αυτές οι διαδρομές δεν ξεπερνούν τα 10 χιλιόμετρα η καθεμιά, αποστάσεις ιδανικές για ποδήλατο, τουλάχιστον από όσα λένε οι ειδικοί και δείχνει η ευρωπαϊκή εμπειρία. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν μπορούμε να βγάλουμε τελείως το αυτοκίνητο από το ιστορικό κέντρο του Ναυπλίου και να "παραδώσουμε" αποκλειστικά την πόλη στο ποδήλατο. Γιατί δεν μπορούμε να συνδέσουμε επιτέλους τα σχολικά συγκροτήματα της πόλης (κατά προτεραιότητα) με ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων, ώστε να μπορέσουν τα παιδιά μας να πηγαίνουν με ασφάλεια στο σχολείο τους και να μην παρατηρείται το φαινόμενο του μποτιλιαρίσματος στις 8 το πρωί και στις 2 το μεσημέρι έξω από τα σχολεία, το άδειασμα των δημοσίων υπηρεσιών, τραπεζών και γραφείων, το ουσιαστικό σταμάτημα δηλαδή της λειτουργίας μιας ολόκληρης πόλης, διότι όλοι εμείς οι γονείς πρέπει να πάμε να πάρουμε τα παιδιά μας από το σχολείο!"
Όλες αυτές οι σκέψεις θα γίνουν πια συγκεκριμένες προτάσεις στην εκδήλωση της Κυριακής. Μαζί και νέες, επίσης αξιόλογες, όπως ένα σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων για τους επισκέπτες της πόλης, στα πρότυπα μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων. Όπως τα πάρκινγκ ποδηλάτων μπροστά στις καφετέριες του λιμανιού, που θα σου εξασφαλίζουν με ένα "κουπόνι" μισό ευρώ φτηνότερο καφέ! Όπως τα πάρκινγκ ποδηλάτων μπροστά στις πανσιόν της παλιάς πόλης που θα δίνουν 10% έκπτωση στη διανυκτέρευση!

Είναι κρίσιμη λοιπόν για την πόλη μας η "μάζα" των εκδηλώσεων της Κυριακής, γιατί επιτέλους εμείς οι πολίτες πρέπει να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις, την ώρα που οι κάποιοι υπεύθυνοι αδιαφορούν, κάποιοι ανεύθυνοι προσφέρουν "νέες ελπίδες" , και όλοι μαζί οδηγούν την πόλη μας στο απόλυτο "μποτιλιάρισμα". Είναι κρίσιμη, όχι απλά γιατί θέλουμε να κάνουμε λίγο βαβούρα στην πόλη και να "ζωγραφίσουμε" πέντε ποδηλατόδρομους, αλλά γιατί η "κουλτούρα" μιας κοινωνικής μάζας που διώχνει το αυτοκίνητο και δίνει χώρο στο ποδήλατο και κατ' επέκταση στον πεζό είναι αυτή που θα δυναμώσει την παρέμβαση των πολιτών στα κοινά της πόλης, είναι αυτή που θα αναδείξει την συμμετοχικότητα όλων, μικρών και μεγάλων, είναι αυτή που θα αποδείξει ότι όλοι μαζί μπορούμε να φτιάξουμε ένα πιο ανθρώπινο μέλλον, ξεκινώντας από τα απλά και αυτονόητα μιας μικρής κοινωνίας και φτάνοντας στα δύσκολα αλλά απαραίτητα για τον πλανήτη. Είναι η αντίθετη κουλτούρα από αυτήν που μας πλασσάρουν οι "προύχοντες" της πόλης, που σε καμιά περίπτωση δεν εξασφαλίζει το μέλλον των παιδιών μας!

*Η Critical Mass είναι μια ομάδα ποδηλατιστών παγκόσμιας εμβέλειας η οποία διοργανώνει ποδηλατικές βόλτες μέσα στη πόλη με σκοπό να προωθήσει τα δικαιώματα των ποδηλατιστών ως μέρος της κυκλοφορίας και τη χρήση του ποδηλάτου ως εναλλακτικό μέσο μεταφοράς.

Η Critical Mass δεν έχει προσδιορισμένους «αρχηγούς», οργανωτικές δομές και πολιτικούς στόχους. Η οργάνωση της Critical Mass δεν τυποποιείται πέρα από τον ορισμό μιας συνάντησης σε καθορισμένο τόπο και χρόνο και το ταξίδι ως ομάδα μέσα στους δρόμους της πόλης. Με λίγα λόγια, η Critical Mass μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια "οργανωμένη σύμπτωση", χωρίς ηγεσία ή ιδιότητα μέλους.

Η Critical Mass δεν είναι οργάνωση αλλά μια ιδέα, και οι ποδηλατικές βόλτες στην πόλη δεν πρέπει να ταυτιστούν με πορείες διαμαρτυρίας ούτε έχουν στόχο να παρεμποδίσουν την κυκλοφορία. Αντίθετα, πρόκειται για μια συλλογική προσπάθεια να γίνει το ποδήλατο μέρος της κυκλοφορίας και να περιοριστεί η εχθρική διάθεση της πόλης προς τους ποδηλάτες, γιορτάζοντας παράλληλα την επιλογή του ποδηλάτου για τη μεταφορά και απολαμβάνοντας κοινωνικό χρόνο στις οδούς της πόλης χωρίς αυτοκίνητο.

Η ιδέα ξεκίνησε βλέποντας τους Κινέζους ποδηλάτες στις πόλεις τους να περιμένουν σε μια διασταύρωση να γίνουν αρκετοί - να δημιουργήσουν την "κρισιμη μάζα" ώστε να κόψουν την κυκλοφορία και να περάσουν με ασφάλεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: