10 Απρ 2006

“Βιβλίο τήρησης λακκουβών”. Το ανέκδοτο της ημέρας !!!

Απο τη σημερινή ειδησεογραφία διαβάζω στα ΝΕΑ ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ προωθεί σχέδιο νόμου για την τήρηση μητρώου για τις λακκούβες στους δρόμους. Οι πολίτες θα μπορούν τηλεφωνικά, με φαξ ή με εμαίηλ να καταγγέλλουν λακκούβες και η “υπηρεσία” θα είναι υποχρεωμένη να τους καταχωρεί στο μητρώο και οι λακκούβες να επισκευάζονται εντός 10 ημερών !!!

Καλό ακούγεται, ε? Αν και εκ πρώτης όψεως εκφράζω την απορία , γιατί χρειάζονται 10 μέρες για να κλείσεις μια λακκούβα? Όσοι έχουμε ταξιδέψει στην Ευρώπη , το να δούμε μια λακκούβα σε ένα δρόμο , είναι κάτι σαν να κερδίσουμε το lotto !! Βλέπουμε όμως πολύ συχνά , κύρια νυκτερινές ώρες , συνεργεία να επισκευάζουν λακκούβες. Τελευταία το βλέπουν και οι Αθηναίοι , πάλι τη νύχτα , στην Αττική Οδό.

Είναι προφανής η καλή διάθεση του υπουργείου να λύσει το χρόνιο αυτό πρόβλημα των ελληνικών δρόμων που είναι υπεύθυνο για πολλά ατυχήματα , ακόμη και μέσα σε πόλεις. Το μεγάλο ερώτημα είναι ποιος θα αναλάβει την ευθύνη.

Το υπουργείο προαναγγέλλει ότι, αφού κρατήσει την ευθύνη για δρόμους “πρωτεύουσας σημασίας” θα δώσει την ευθύνη για τους υπόλοιπους στις περιφέρειες , στις νομαρχίες και στους δήμους. Καλά ως εδώ , αν και είναι γνωστό ότι το μπλέξιμο αρμοδιοτήτων στην ελληνική περιφέρεια μπορεί να κάνει τις 10 μέρες και 10 χρόνια.

Τα ερώτημα είναι εύλογο.

Αποκεντρώνεις την εξουσία μοιράζοντας απλά ευθύνες στην τοπική αυτοδιοίκηση?

Και ο πιο αδαής πολίτης καταλαβαίνει σήμερα ότι εξουσία και αρμοδιότητες χωρίς πόρους , δεν έχει νόημα. Και μπορεί η εύκολη απάντηση να είναι ότι “θα δοθούν και πόροι” , αλλά και πάλι το πρόβλημα παραμένει. Όταν το κεντρικό κράτος μοιράζει πόρους , με βάση τα δικά του κριτήρια και ανάγκες , τότε και η τοπική αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να τους εκμεταλλευτεί σωστά , και συνήθως τους χρησιμοποιεί σε “μπαλώματα” και έργα βιτρίνας , όπως αυτά που θα ζήσουμε στην επερχόμενη προεκλογική περίοδο. Όπου ο κάθε δήμαρχος και νομάρχης , προσπαθεί με τους πενιχρούς πόρους που του δίνουν , να στρώσει με 3 πόντους άσφαλτο όσους περισσότερους δρόμους μπορεί , κι ας αντέξουν μέχρι την επομένη των εκλογών. Μετά έχει 4 χρόνια να τους ξαναφτιάξει !!!

Η λύση είναι προφανής . Ουσιαστική μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων στην τοπική αυτοδιοίκηση. Θα μπορούσαν για παράδειγμα τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνουμε κάθε χρόνο να μένουν στη νομαρχία που είναι ταξινομημένο το κάθε αυτοκίνητο.

Θα μπορούσε ένα μέρος του φόρου στη βενζίνη και το πετρέλαιο να πηγαίνει στην τοπική αυτοδιοίκηση , με βάση τα βενζινάδικα που βάζουμε βενζίνη στην περιοχή μας.

Θα μπορούσαν οι δήμοι να έχουν άμεσα έσοδα , από μια ορθολογική διαχείριση όλων των χώρων στάθμευσης στην κάθε πόλη , δημόσιων και ιδιωτικών.
Παραπέρα , για τη μείωση του κόστους της συντήρησης των δρόμων , θα πρέπει οι τεχνικές υπηρεσίες της τοπικής αυτοδιοίκησης να αποκτήσουν τα απαραίτητα εφόδια και προσωπικό , ώστε να μπορούν να ελέγχουν την ποιότητα των έργων , τόσο κατά τη συντήρηση , αλλά πολύ περισσότερο, στην αρχική κατασκευή τους. Η συνεχής επιμόρφωση του προσωπικού των τεχνικών υπηρεσιών , η γνώση τους για τις νέες τεχνολογίες , μέτρα που εξαλείψουν την “πελατειακή σχέση” μηχανικών του δημοσίου και εργολάβων και τέλος η συμμετοχή των ίδιων των πολιτών στον προγραμματισμό και την αξιολόγηση των έργων είναι μερικές από τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν.

Όλα αυτά προϋποθέτουν ισχυρή και οικονομικά αυτοδύναμη τοπική αυτοδιοίκηση , μεγάλους και ολοκληρωμένους διοικητικά δήμους με σύγχρονες τεχνικές υπηρεσίες , και τρόπους συμμετοχής των πολιτών , ώστε να γνωρίζουν και τι φόρους πληρώνουν και πως αξιοποιούνται αυτοί οι φόροι.

Αυτό πιστεύω είναι το μεγάλο στοίχημα για την Ελλάδα την επόμενη δεκαετία , τώρα που ο πακτωλός των Ευρωπαϊκών Πακέτων τελειώνει σιγά σιγά και θα πρέπει να μετράμε και την τελευταία δραχμή πως θα τη διαθέσουμε.

Αλλιώς ειδήσεις σαν τη σημερινή για το μητρώο λακκουβών θα ακούγονται σαν ποντιακό ανέκδοτο :

” Πόσοι Πόντιοι και τι υλικά χρειάζονται να κλείσουν μια λακκούβα ? Εξι Πόντιοι , δύο φτυάρια , μια κόκκινη σημαία, ένα τσουβάλι άσφαλτος , ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής και μια απόφαση υπουργού.” !!!!

Πρώτη δημοσίευση : diablog.gr

4 σχόλια:

Dealsend είπε...

Δεν είναι και τοσο αστείο οπως το παρουσιάζεις το θέμα. Η ανακοινωσει που διαβασες ισχυει και ισχυει για πρωτη φορα στην Ελλαδα, υπαρχει οδηγια σε ολους τους Δημους της Αττικης.

Τωρα για τις ερωτησεις σου περι χρονοδιαγραμματος, το 10 ημερες ειναι πολυ λιγος χρονος. Ξερεις γιατι; Γιατι στην Ελλαδα, υπαρχουν λακουβες, δεν θα προκυψουν, υπαρχουν και πρεπει να κλεισουν. Ποσα συνεργεια για αυτη τη δουλεια πρεπει να εχει ενας Δημος ξερεις; Ποσους ανθρωπους να στειλει και που ;

Εσυ ποσο χρονο θα ηθελες για να οργανωσεις το κλεισιμο 100 λακουβων; Αληθεια ξερεις πως κλεινει μια λακουβα; Ξερεις οτι δεν μπορει να γινει σε μια μερα;

Υπευθυνος, επειδη απλα ρωτας, υπαρχει, παντα υπαρχει στο Δημοσιο καποιος που ειναι υπευθυνος, ειναι στο χερι σου να ζητησεις να μαθεις απο τον Δημο σου ποιος ειναι ο υπευθυνος μηχανικος για τις λακουβες.

Δεν ειναι ολα μαυρα, επειδη ειναι Δημοσιο. Αυτο το μετρο ειναι τουλαχιστον το πιο σωστο που εχουν βγαλει, μονο που κατα τη γνωμη μου, προβλημα θα δημιουργησει, γιατι οι 10ημερες ειναι λιγο.

stefan είπε...

Συμφωνώ, δεν είναι καθόλου αστείο. Και όντας Μηχανικός, ξέρω πολύ καλά πως κλείνει μια λακκούβα. Και ασχολούμενος και με θέματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ξέρω πολύ καλά τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει ένας Δήμος για να κλείσει μια λακκούβα. Και δεν ξέρω αν στην Αθήνα, μετά την εξαγγελία Σουφλιά έκλεισαν πολλές λακκούβες, αλλά στο Ναύπλιο που μένω εγώ, αυξάνονται και πληθύνονται.

Προφανώς το 10ήμερο αναφέρεται σε μια κατάσταση, που έχουν κλεισει οι υπάρχουσες και φροντίζουμε για την καθημερινή κατάσταση. Για εκεί το 10ήμερο είναι πολύ. Για την Ελλάδα βέβαια μπορεί να είναι λίγο, μια και ένας Δήμος δεν έχει ούτε τους εργάτες, ούτε τα μηχανήματα, ούτε προπάντων τα λεφτά να αντιμετωπίσει άμεσα το πρόβλημα. Αυτό τονίζει το άρθρο μου γενικότερα , παίρνοντας αφορμή από το συγκεκριμένο θέμα.
Συμπέρασμα : περισσότερη πραγματική αποκέντρωση για να είναι το 10ήμερο πραγματικά πολύ.

Dealsend είπε...

OK! Καταρχήν να πω οτι το Post το ειδα στο e-rooster και επειδη -εντελως συμπτωματικα- ασχόλουμαι λίγο με αυτο ακριβώς το θέμα -πιστεψε με ειναι κακο σπυρι στον κωλο!!- δεν προσεξα ουτε ποιος έγραψε το post, ουτε κατάλαβα οτι εισαι εσυ απο την αρχή.

Αυτά για την καπως επιθετικη μου πρωτη απαντηση.

Τωρα απο την αλλη, να αναφερω, αν και μπορει να το γνωριζεις ηδη οτι:
Μετα την κληση στην γραμματεια του Δημου, θα ενημερωνεται υπευθυνος μηχανικος (ορισμενος απο την Τεχνικη Υπηρεσια). Μεσα σε 3 ημέρες θα πρεπει να εχει γινει σημανση στη λακουβα οπως προβλέπει ο νόμος, και σε 10 ακόμα πρεπει να εχει αποκατασταθει.

Το ερωτημα ειναι το εξης!!

How you manage the dynamics?

Για να γινει σωστα αυτη η δουλεια θελει. 1-2 ατομα να τρεχουν να κανουν αυτοψια στις λακουβες, να βαθμολογουν επικινδινοτητα (εδω υπαρχει κενο -δεν υπαρχει ΓΟΚ για λακουβες- αν υπαρχει και το ξερεις, πραγματικα θα με βοηθησεις!!). Συνεχιζω λοιπον, αφου αξιολογηθουν οι λακουβες πρεπει να στειλεις το συνεργειο να κανει τη σημανση!! Το συνεργειο ειναι συνηθως ο κυρ Μητσος της Δημοτικης Επιχειρησης που περιμενει 3χρονια να περασουν για να βγει στην συνταξη!!

Να τσεκαρεις οτι πηγε και οτι η περιοχη σημανθηκε, να κανονισεις με τον εργολαβο να αποκαταστησει την λακουβα.

Μεσα σε ολα αυτα, γιατι οπως ειπα, υπαρχουν πολλες λακουβες, θα πρεπει να εχεις στο μυαλο σου και τα εκτακτα!! Αν δηλαδη γινει μια καθιζηση, πρεπει εκει να τρεξεις πριν απο ολα.

Για ολα τα παραπανω και αλλα πολλα, its a pain in the ass, και καθολου αστειο!

S G είπε...

το θεμα των δρομων ειναι πραγματικα πονεμενο. Οι ασφαλτοστρωσεις γινονται εντελως στην τυχη, χωρις σχεδιο και πολυ μετα απο καθε οριο φθορας των δρομων. Οι λακουβες λοιπον δεν πρεπει να αντιμετωπιζονται οπως στην Γερμανια σαν τυχαια σπανια γεγονοτα. Αν πραγματικα κλεισουν ολες οι λακουβες σημερα θα κοστισει παραπανω απο μια γενικη ανανεωση της ασφαλτοστρωσης νομιζω μια και δεν υπαρχει δρομος χωρις κακοτεχνιες και λακουβες!

Να μην μιλησω για την αθλια ποιοτητα των επισκευων, ετσι που οταν μια λακουβα "διορθωνεται" ο δρομος αποκτα ενα επιπλεον σαμαρακι. Το πιο γελοιο ειναι οτι με αυτους τους αθλιους δρομους υπαρχουν δημοι που πανε και προσθετουν επιτηδες και σαμαρακια! Τα σαμαρακια ρε απαραδεκτοι ειναι φτιαγμενα για να μειωθει η ταχυτητα σε τελειους δρομους, οχι στους ελληνικους που ειναι ουτως ή αλλως χειροτεροι απο καθε σαμαρακι!