2 Δεκ 2007

Στόχος πρέπει να είναι ο ανοιχτός διάλογος ...

Το έγραψα σαν σχόλιο σε post του Κρόγια για την κριτική του σε μια επιστολή του ΠΟΛΙΣ. Το αναδημοσιεύω εδώ γιατί μπορεί να γίνει αφορμή για συζήτηση, αλλά και διότι αισθάνομαι να ξεκινάμε απο λάθος αφετηρία τον ίδιο το διάλογο.
" Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ο Γιώργος διαμαρτυρεται δικαιολογημένα, γιατί ούτε "υπάλληλος" είναι, και ελεύθερος στην σκέψη έχει αποδείξει ότι είναι και προπάντων - και αυτό εγω το λέω μετά λόγου γνώσεως - απίστευτα δουλευταράς στον τομέα του είναι.Όμως Γιώργο το λάθος σου κατά τη γνώμη μου έγκειται σε δύο επισημάνσεις σου.
Η πρωτη είναι ότι η ΚΟΕΣ δεν θα παράξει πολιτική. Όταν μιλάμε για ένα επανιδρυτικό συνέδριο, φυσικά και θα παραχθεί πολιτική κατά την προετοιμασία του, ίσως και περισσότερη από όση παραχθεί κατά τη διάρκειά του. Άλλωστε η ίδια η ΚΟΕΣ περιλαμβάνει - όπως κάθε επιτροπή προετοιμασίας συνεδρίου -και ομάδα πολιτικών θέσεων.
Η δεύτερη είναι ότι "είσαι υποχρεωμένος να ακολουθησεις" την παπανδρεϊκή εντολή. Προσωπικά δεν θα συμμετείχα ποτέ σε οποιαδήποτε ομάδα μου περιόριζε τον τρόπο που σκεφτομαι και δρω ως δημοκρατικός πολίτης, και νομίζω το ίδιο θα έκανες κι εσύ. Άλλωστε πιστεύω πως ένας απο τους βασικούς άξονες της επανίδρυσης που όλοι μας επιθυμούμε είναι και το να ξεφύγουμε απο τα λενινιστικά κατάλοιπα του συγκεντρωτισμού και της "γραμμής" . Ανοιχτό κόμμα με "γραμμές άνωθεν" δεν νοείται σήμερα.το πρόβλημα όμως δεν είναι εκεί. το πρόβλημα είναι τι ακριβώς λέει η "παπανδρεική γραμμή". Και έχουμε μια άλλη παιδική αρρώστια του κομματικού λενινισμού : τα τσιτάτα και την ερμηνεία τους.
Όταν απομονώνουμε φράσεις απο ένα κείμενο ή απο τις θέσεις ενός πολιτικού, τότε εύκολα μπορούμε να δημιουργήσουμε παρερμηνείες. Όταν γνωρίζουμε τις θέσεις του προσώπου που τις διατυπώνει διαχρονικά , τότε ξέρουμε και τι πιστεύει πραγματικά, και τι ΔΕΝ μπορεί να εννοεί με αυτά που λεει και τι καινούργιο φέρνει στην πολιτική.Αυτό στην προκειμένη περίπτωση ισχύει και για τον ΓΑΠ , και για όλους τους επιλεγέντες στην ΚΟΕΣ, και για τον Γιώργο Κρόγια, αλλά και για τον ΠΟΛΙΣ και για μένα ίσως, και για άλλους πολλούς. αν λοιπόν η διατύπωση κριτικής στις επιλογές ΓΑΠ ερμηνεύεται εσφαλμένα και βιαστικά σαν "προσωπική πικρία", τότε ξεχνάμε την στάση και τη θέση του διατυπώνοντος την
κριτική στο παρελθόν, και στη συγκεκριμένη περίπτωση 2-3 μήνες τώρα. Και ξαφνικά απο εκεί που ακούγαμε μια διαφορετική άποψη και συζητούσαμε πάνω σε αυτήν, τώρα τη θεωρούμε εκ των προτέρων μεροληπτική, επειδή απλά εμείς είμαστε μέσα και αυτός απ' έξω. Και το χειρότερο την παρερμηνεύουμε συνειδητά.
Εγω θεωρώ ότι ο Γιώργος προβληματίζεται - και καλά κάνει - πολύ περισσότερο απο άλλους για τη δουλειά που αναλαβε να κάνει. διαβάζει τι γράφεται και λέει τη γνώμη του, άσχετα αν συμφωνούμε ή όχι. Εγώ το ξαναείπα : αν όλοι λειτουργήσουν σαν τον Γιώργο Κρόγια, τότε υπάρχει ελπίδα. Γιατί αυτοί που δουλεύουν κάνουν και λάθη, αλλά ξέρουν και έχουν και τον εγωισμό να τα διορθώνουν.
Καλό αγώνα σύντροφε."

2 σχόλια:

blogger είπε...

Το σχόλιό μου στο σχόλιό σου για το post μου:
tefan, καταρχήν ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
Συμφωνώ ότι το Συνέδριο είναι ουσιαστικής επανίδρυσης και σαφώς θα παραχθούν (επιβάλλεται) θέσεις. Η ΚΟΕΣ όμως είναι το ΕΡΓΑΛΕΙΟ. Αυτό λέω. Να το δώσω σχηματικά:
Η ΚΟΕΣ είναι το hardware του υπολογιστή. Το software είναι υπόθεση του κόσμου. Οι πολίτες θα σχεδιάσουν τα προγράμματα που θα λειτουργήσουν στο hardware. Δουλειά της ΚΟΕΣ είναι να μπορέσει να «αντέξει» όλη αυτή την πληροφορία.
Είναι σαν να λέμε ότι δίνουμε ένα έτοιμο desktop σύστημα και αντί να του βάλουμε open source προγράμματα, το γεμίζουμε πάλι με Microsoft… ε! φτάνει! :)
Ας δούμε το ΠΑΣΟΚ σαν ένα open source project.
Αν η ΚΟΕΣ παράξει πολιτική πιστεύω ότι θα υπάρξουν αποκλεισμοί θέσεων. Η μόνη πολιτική που πρέπει να ακολουθήσει η ΚΟΕΣ είναι να βρει τα εργαλεία και τις μεθόδους για την προαγωγή του πραγματικού διαλόγου και την σωστή και αμερόληπτη σύνθεσή απόψεων, χωρίς αποκλεισμούς. Για αυτό λέω ότι δεν μπορούμε να είμαστε εντελώς ελεύθεροι στην σκέψη.
Καμιά φορά το «ελεύθερος στην σκέψη» σημαίνει «Δεν μου αρέσει η άποψή σου, δεν συνάδει με τις αρχές του κόμματος, σε αποκλείω»...!
Δεν θα πρέπει να βρεθούμε πάλι στο σημείο να μας δοθούν στο Συνέδριο έτοιμα κείμενα, στα οποία το μόνο που θα κάνουμε ως σύνεδροι είναι να ψηφίσουμε με ένα ξερό «ναι» ή «όχι».
Πιστεύω ότι όλοι συμφωνούμε σε αυτό.

Ανώνυμος είπε...

Το συνέδριο θα είναι ένα ενδιαφερον πείραμα σε μια σειρά από πειράματα που έχουμε κάνει τα τελευταία 3,5 χρόνια. Τα πρόσωπα είναι αδιάφορα στη συζητησή μας και σίγουρα δεν είναι σωστό όπως λέει και ο Κρόγιας να βλέπουμε τον διάλογο σαν ένα δίπολο : η απόψή μου είναι σωστή ή η απόψή μου είναι λάθος. Στη δημοκρατία της πλειοψηφίας πρέπει και εμείς οι δημόσια συνδιαλεγόμενοι να μάθουμε την πειθαρχία στην άποψη αυτού που εξέλεξε ο λαός.
Τώρα για το συνέδριο πολύ σωστά επισημαίνεται ότι δεν θα είναι η ΚΟΕΣ, ΝΟΕΣ, Τομείς ή ότι άλλο που θα αποφασίσουν. Αυτά όλα τα όργανα θα προτείνουν. Και εμείς όλοι είμαστε υπεύθυνοι αρκετά να προτείνουμε και εμείς. Το αν θα γίνουν αποδεκτές ή όχι οι προτάσεις, το αν θα ξαναμπούν σε μια κρεατομηχανή αναλώσιμων κειμένων σε μια ημέρα, το ότι κάποιος που υιοθετείται η πρότασή του πρέπει να έχει πρόσβαση τα εργαλεία να την ζυμώσει και με άλλο κόσμο ευρύτερο αριθμητικά από την τοπική του ή τους φίλους του, αυτό προϋποθέτει μια σειρά από συμμετοχικά εργαλεία και μια δημοψηφισματική λογική που δεν την βλέπω να υπάρχει αυτή την στιγμή.
Το open source κόμμα προϋποθέτει ευρύτερες συμμετοχές από τα 169 άτομα που δεν επιλέχθηκαν με το κριτήριο της θέσης στην πολιτική και τις απόψεις τους. Μάλλον με παραδοσιακά κομματικά κριτήρια έγιναν επιλογές. Φυσικά και υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά τώρα κι αυτό είναι άσχετο. Το κύριως σχετικό είναι η διασφάλιση του να ακουστούν όλες οι απόψεις, να κατατεθούν και να συζητηθούν πολλές καινοτόμες και ενδιαφέρουσες απόψεις και να προχωρήσουμε έναν διάλογο που τον αφήσαμε σε ένα προηγούμενο συνέδριο και σε μια συνδιάσκεψη.
Το στοίχημα είναι η "ζύμωση" των θέσεων. Προς το παρόν αναμένω να δω στην πράξη την υλοποίηση του open source και όχι την απλή παραθετική λογική του προηγούμενου συνεδρίου.
Κι εδώ είναι το ερώτημα μου έχουμε το υλικό και τα εργαλεία γι ααυτό; Και το κυριότερο πως θα γίνει αυτό την ίδια ώρα που τρέχει ο παρόν πολιτικός χρόνος με τα θέματά του;
koukios.wordpress.com