19 Οκτ 2008

Α ρε κατακαημένη ...συμμετοχή!


Διαβάζω πάλι πως θα γίνει μια ακόμη σειρά ημερίδων για τα "νέα μέσα και τα blog" σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Διαπιστώνω για μια ακόμη φορά ότι οι ίδιοι άνθρωποι από τους ίδιους χώρους συζητάνε επίμονα και μάλλον αυτάρεσκα τα ίδια πράγματα. Κουβέντες και στρογγυλά τραπέζια που κινούνται μεταξύ ΣΚΑΙ και Καθημερινής, με ολίγη πανεπιστημιακή "συνδρομή τύπου Παναγιωταρέα", με εκδοτικό άρωμα ΙΑΝΟΥ, με σούπερ ντούπερ κάλυψη νέου τύπου, και με αδιάφορη αριστεροφιλελευθερίζουσα γαρνιτούρα, επιμένουν να προσπαθούν να "καλουπώσουν" το blogging σε ένα είδος δήθεν "δημοσιογραφίας των πολιτών", με κρίσιμη λέξη για αυτούς που το επιχειρούν την πρώτη και σχεδόν ποτέ τη δεύτερη!

Δημοσιογράφοι που εξηγούν γιατί οι δημοσιογράφοι των συμβατικών ΜΜΕ δεν είναι πια δημοσιογράφοι, που επιμένουν πως οι πολίτες που bloggάρουν είναι δημοσιογράφοι, αλλά δεν είναι τόσο καλοί δημοσιογράφοι όσο οι δημοσιογράφοι που bloggάρουν, διάφοροι "συνδικαλιστές" της blogoσφαιρας που αναλύουν το φαινόμενο της ανωνυμίας, λες και είναι το πρόβλημα του αιώνα μας και επιμένουν να θέλουν να βάλουν κανόνες στο παιχνίδι του διαδικτύου, δήθεν επαναστάτες του ανοιχτού λογισμικού που επικοινωνούν με MSN και Blackberry και ενίοτε και μερικοί καλόπιστοι αλλά αφελείς που παρασύρονται απο τους "προχωρημένους" τίτλους και συμμετέχουν σε τέτοια ελιτίστικα "πανηγύρια".

Δεν θα ασχολιόμουν καθόλου με το θέμα γιατί έχει γίνει πια βαρετό. Όμως ο τίτλος αυτής της "διεπιστημονικής διημερίδας " με κάνει να εξανίσταμαι. Για μια ακόμη φορά βρίσκουμε την ευκαιρία στην Ψωροκώσταινα να "ξεσκίσουμε" την έννοια "συμμετοχή".

Τι θα πει ρε παλληκάρια "συμμετοχική δημοσιογραφία" ? Δώστε μας έναν ορισμό να το καταλάβουμε! Τι σχέση έχει με το ιστολογείν? Τι σχέση παραπέρα με τους πολίτες? Έφαγα όλο το πρωινό της Κυριακής μου να διαβάζω τις αναρτημένες εισηγήσεις και δεν βρήκα καμιά σχέση του τίτλου με το περιεχόμενο τους! Προσπάθησα πολύ αλλά ...δεν. Θα μπει στον κόπο να μας εξηγήσει κάποιος?

Τι θα πει ο "κατακερματισμός του δημόσιου χώρου" ? Τι είναι η "μεταδημοσιογραφία"? Ποιές είναι οι offshore της ενημέρωσης"? Τι είναι ο ακτιβισμός στα social media? Και τέλος πάντων τι σχέση έχουν όλα αυτά με τη συμμετοχή των πολιτών και σε τι αποσκοπει η επαναλαμβανόμενη μέχρι ...λιποθυμίας ανάλυση τους? Αμάν πιά! Τι μας φταίει η κακομοίρα η "συμμετοχή" και την διαπομπεύουμε έτσι? Μόνο ...συμμετοχική σαλάτα δεν έχουμε φτιάξει ακόμη !!! Συζητείστε ότι θέλετε να συζητήσετε ...αναλύστε ότι θέλετε να αναλύσετε...βγάλτε ότι συμπέρασμα θέλετε, φωνάξτε ζήτω! Γιατί όλα αυτά πρέπει να ονοματίζονται σώνει και καλά "συμμετοχικά" ? Για να είναι απλά στη μόδα ή για να παραπλανούν?

Ας απαντήσει λοιπόν κάποιος. Γιατί αν δεν απαντήσει κανείς καθαρά, τότε απλά θα ενισχυθεί η άποψή μου ότι όλοι αυτοί (οι ίδιοι και οι ίδιοι, επιμένω) συναθροιζόμενοι και συνδιαλεγόμενοι σκοπό έχουν όχι να ενισχύσουν τη συμμετοχή και την κοινωνικοπολιτική παρέμβαση των πολιτών μέσω των Νέων Μέσων, αλλά αντίθετα να την περιορίσουν δραστικά - δημιουργώντας μια απρόσιτη, δυσνόητη και ενίοτε αντιδραστική εικόνα για αυτά - και τελικά να την ελέγξουν απόλυτα προς όφελος - ηθελημένα ή άθελα τους - αυτών των οποίων σήμερα η παντοδυναμία αμφισβητείται. Και τελικά προς όφελος της εκάστοτε εξουσίας, εξουσίας που το διαδίκτυο από την ίδια του τη φύση είναι αναγκασμένο να αμφισβητεί!

Διαβάστε και την άποψη του anemou και του Argos

9 σχόλια:

Argos είπε...

Σωστά και χρωστώ ένα κείμενο εκτός από την αυριανή φασαρία, αλλά υπάρχει ένα προβληματάκι στον συλλογισμό που λέει"...αδιάφορη αριστεροφιλελευθερίζουσα γαρνιτούρα..."
Αρκεί να θυμηθείς τον κ. Χωραφά πού ήταν στα μέσα της δεκαετίας του 90 και που η κα Ιορδανίδου

Ανώνυμος είπε...

Οσοι σπουδάσαμε Οικονομία[στα περιφρονημένα Πανεπιστήμια της ψωροκώστενας-χωρίς τίτλους της Εσπερίας και της πέραν του Ατλαντικού ΦΑΡΜΑΣ-ΔΙΔΑΧΘΉΚΑΜΕ ΑΠΌ ΤΟ ΠΡΏΤΟ ΕΤΟΣ ,οτι
1.Το χρήμα ειναι μονάδα μέτρησης.
2.Περί αθεμίτου ανταγωνισμού
3.Πως το κέρδος ειναι συνέπεια της κατανάλωσης[το γνωρίζει καο μανάβης της γειτονιάς]
4.Οι εμμεσοι φόροι ΄πλήτουν τους αδύναμους
Και ξαφνικά διαπιστώνουμε,οτι.
1.Το χρήμα ΕΧΕΙ ΚΟΣΤΟΣ??????
2.το ΧΑΟΣ μεταξύ τιμής παραγωγής και λιανικης [πολλάκις πέραν του 200%]
3.Η έμμεση Φορολογία να αυξάνει ασύστολα για να καλύψει την ανικανότητα των αρμοδίων.
4.Το κ΄στος εργασίας να μηδενίζεται.
5.Η ΕΡΓΑΣΙΑ να μεταλλάσεται σε ημιαπασχόληση [μειώνοντας κατ επίφαση την ανεργία]
6.Οι Βιομήχανοι ν'ασκούν εισοδηματική πολιτική,ακόμη και στον Δημόσιο Τομέα.
7.Η Πολιτική της Οικονομίας του Πολιτισμού και των Κοινωνικών Υπηρεσιών να παραδίδεται στην ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ.
-Εχοντας υπόψη ολα τα παραπάνω
και σε συνδιασμό με την αδιανότη ευκολία προσβασης στον Δανεισμό τα σημερινά ερχόταν με ταχύτητα φωτός.
Ο εικονικός ευδαιμονισμός μετάλλαξε τον Πολίτη σε καταναλωτή
σε τρόπο ωστε ,προκειμένου να αντισταθεί σήμερα θα πρέπει να περάσει από την οδυνηρή γι αυτόν επανάκτηση της ταξικής του συνείδησης.Φοβάμαι πως εχοντας χάσει κάθε εμπιστοσύνη στους ΕΡΓΑΤΟΠΑΤΕΡΕΣ με τις ΒΑΘΙΕΣ ΤΣΕΠΕΣ
και ΑΝΑΠΑΥΤΙΚΕΣ ΠΟΛΥΘΡΩΝΕΣ η διαδικασία θα ειναι πολύ δύσκολη.
Ετος 2008,πολλοί προσπάθησαν μέσα από αναλύσεις να
βάλλουν στο αρχείο της ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ ΜΑΗ ΤΟΥ 68.
-Εγω θα κλείσω μ'ενα πολύ επίκαιρο σύνθημα του.
ΚΑΘΕ ΕΞΟΥΣΙΑ ΔΙΑΦΘΕΙΡΕΙ.Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΞΟΥΣΙΑ ΔΙΑΦΘΕΙΡΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ/ΠΡΟΛΕΤΑΡΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΙΣΧΥ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΞΕΡΕΙ/.
Μη μου πει κάποιος για παρωχημένα συνθήματα και τέτοιες αηδίες.Αν η ημιαπασχόληση και ο ημιαπασχολούμενος δεν ειναι δουλεία ,τι ειναι????????
Ευχαριστώ για την φιλοξενεία

spallantzas είπε...

@argos
όντως αυτό είναι ένα προβληματάκι ...όχι του πόστ, αλλά του θέματος γενικότερα.
Για να το αντιληφθείς, μην βλέπεις την αληθινή (και ανύπαρκτη στην ουσία) έννοια της σύνθετης λέξης, αλλά τον παραλογισμό συνύπαρξης των δύο συνθετικών. όπου σαφώς το δεύτερο κρύβεται, φλερτάροντας με το πρώτο!

Ανώνυμος είπε...

Θα συμφωνήσω, με ενόχλησε κι εμένα η εμμονή στο δημοσιογραφική διάσταση. Φοβάμαι ότι τείνουν κάποιοι να λειτουργούν ως συντεχνία και αυτό τους φέρνει de facto αντιμέτωπουςμε άλλες συντεχνίες. Διαφωνώ πάντως με τις προθέσεις. Δεν νομίζω ότι γίνεται εσκεμμενα ή τουλάχιστον συνειδητά.

spallantzas είπε...

@delfinoi
"για τις προθέσεις"...
και εγώ δε λέω ότι υπάρχουν προθέσεις σώνει και καλά. Και δείχνει να γίνονται μάλλον πρόχειρα και άκαιρα, παρά συνειδητά ή εσκεμμένα. Απλά κάποιοι τρίβουν τα χέρια τους για την προχειρότητα και την απαξίωση.
Επομένως αν δεν απαντήσει κάποιος στα κρίσιμα ερωτήματα, θα εξακολουθήσω να έχω αμφιβολίες. Και μέχρι στιγμής κανείς δεν απαντά!

cynical είπε...

Καλέ μου άνθρωπε, κάθεσαι και δινεις σημασια σε πανεπιστημιακες ημεριδες; Για όνομα! Οσο λιγοτερο καταλαβαινουν τοσο πιο στρυφνους όρους χρησιμοποιουν για να το καλυψουν. Το φαινόμενο δεν ειναι καινουργιο, δες τους πρωτους διδαξαντες Ντεριντα, Κριστεβα κ.λ.π. και τις ανοησιες τους

Καλη ου ερα.

spallantzas είπε...

Θα επαναλάβω ότι δεν συμφωνώ με την άποψη "άστους δεν ξέρουν τι τους γίνεται. Είναι άσχετοι".
Ξέρουν πολύ καλά τι τους γίνεται και ότι κάνουν μάλλον για συνειδητό δείχνει. Απλά έχει το μανδύα του πρόχειρου , άγαρμπου, άκαιρου, άσχετου. Πετυχαίνει όμως το στόχο και εξυπηρετει τους σκοπούς κάποιων , αυτών των ίδιων και των ίδιων που αναφέρομαι στο ποστ!
Ας μου αποδείξει κάποιος το αντίθετο παρακαλώ!

e-Lawyer είπε...

Βρίσκομαι στη διάθεσή σας για κάθε απορία που αφορά την εισήγησή μου. Αρκεί να καταλάβω την ερώτηση.

spallantzas είπε...

@e-lawyer
Αγαπητέ Βασίλη, η εισήγηση σου ήταν από τις ελάχιστες (αν όχι η μοναδική) που ήταν εντός του δικού της (τουλάχιστον) θέματος.
Η γενική μας απορία - κι αν θες βοήθα - παραμένει : τι σημαίνει "συμμετοχική δημοσιογραφία" και τι σχέση είχε με αυτό που έγινε τις δυο τελευταίες μερες?